De belangrijkste redenen om de scooter van het fietspad te weren:

Veiligheid

  • 96% van de scooters rijdt veel te hard en zijn vaak illegaal opgevoerd.
  • Scooters zijn 3 keer vaker betrokken bij ongelukken dan alle andere weggebruikers.

Gezondheid

  • Scooters zijn zeer vervuilend en ongezond. Een scooter is tot wel 100 keer zo vervuilend als een oude dieselauto.
  • Met name fietsers worden letterlijk vergast door de geringe afstand tot de vervuilende scooter-uitlaat.

Irritatie

  • Scooters zijn irritant, ze zijn luid, ze nemen teveel ruimte in en ze stinken.
  • Steeds meer Amsterdammers vinden het fietspad eng en onveilig door de aanwezigheid van scooters en gaan daardoor minder fietsen.

 

Waarom rijden er sowieso scooters op het fietspad? 

De scooter waar we het hier over hebben heet officieel een ‘snorfiets’. Formeel is dat een fiets. Alleen met een ‘hulpmotor’. Vroeger ook met trappers, maar die eis is verdwenen in 1985. Importeurs van scooters gingen vervolgens gewone brommers aanpassen zodat ze als ‘fiets met hulpmotor’ het fietspad op mogen. Het vermogen wordt iets afgeknepen zodat ze op papier niet harder dan 25 kilometer per uur kunnen rijden maar het merendeel is opgevoerd en rijdt veel harder. Zo ontstond een vervoermiddel met de kracht en comfort van een brommer die door een truc op alle prachtige fietspaden in dit land mag rijden.

Opmerkelijk is dat brommers sinds 1999 namelijk niet meer op de meeste fietspaden mogen, want afslaande automobilisten zagen ze niet van achteren aankomen over het fietspad. Door die maatregel was er een scherpe daling in het aantal ongelukken met brommers. Door de brommer-ban ontstond vanaf 2000 een markt voor een brommer die wel op het fietspad mag.

De geschiedenis herhaalt zich. De snorfiets is eigenlijk gewoon een brommer en hoort niet op het fietspad thuis.