Ruim een half jaar na de handhaving op de maatregel ‘snorfiets naar de rijbaan’ begon stellen wij vast dat handhaving met camera’s hoognodig is.

Snorfietsers maar ook bromfietsers nemen voor hen verboden fietspaden: fietsbruggen, steegjes, fietspaden langs pleinen en door parken en perken. De Fietsersbond inventariseert op welke lokaties dit goed kan en geeft dit aan de gemeente door.

foto: camerahandhaving bij Rijksmuseum (brickyard.eu)

foto: camerahandhaving bij Rijksmuseum (brickyard.eu)

Camerahandhaving kan goed

Juist voor deze situaties is handhaving nodig met camera’s omdat fysieke handhavers niet overal in de stad aanwezig kunnen zijn. Het gaat hier ook om hele korte stukjes. De snorfietser is zo gevlogen na de overtreding, in tegenstelling tot het gebruik van een lang recht stuk fietspad.

Dergelijke situaties lenen zich goed voor camerahandhaving omdat ze het karakter van een tunnel hebben. Het oog van de camera is niet te ontwijken, zoals dat wel op een fietspad met rijbaan ernaast mogelijk zou zijn. Er zijn twee lokaties waar dergelijke camera’s zich bewezen hebben: onder het Rijksmuseum en in de tunnel onder het Centraal Station.

Het wachten is op het openbaar ministerie die de gemeente hier toestemming voor moet geven. OM, maak haast!

Bumperklever is verdwenen

Overigens merken we ook dat de snorfiets als ‘bumperklever’ die fietsers opzij toetert op het fietspad, of anderzins opjaagt, nagenoeg verdwenen is. Snorfietsers schieten nu met het grootste gemak de rijbaan op als ze fietsers zo makkelijk kunnen inhalen. Andersom nemen ze ook makkelijk een stuk fietspad om een file auto’s rechts in te kunnen halen. Ook bromfietsers doen dit nu op grote schaal. Dat komt mogelijk omdat menigeen de snorfiets heeft omgeruild voor een bromfiets. Maar oude gewoontes blijken hardnekkig?